Opuštěné restaurace lákají investory do nemovitostí



Česká mapa restaurací řídne. Koronavirová krize a následná energetická krize spojená s extrémně zvýšenou inflací silně doléhá na celý gastro sektor. Problémy restaurací způsobuje především růst cen všech vstupů, které buď musí promítnout do konečné ceny, anebo zdražit minimálně, přijít o část marže a tím si udržet klienty.

Tato „Sophiina volba“ rozhodne o dalším úspěchu, nebo neúspěchu. Přehřátý trh práce restauracím navíc komplikuje situaci s nedostatkem personálu, který čím dál více tlačí na zvyšování mezd v sektoru. Restauratéři též jako první pociťují, když se obyvatelstvo rozhodne více šetřit.

Podle analýzy z realitního serveru Videobydleni.cz vyplývá, že se za poslední rok zvýšila nabídka nemovitostí k prodeji a pronájmu v kategoriích restaurace a ubytování téměř o polovinu.

Konkrétně u kategorie restaurace k pronájmu jde o nárůst počtu inzerátů o 42 % na 300 inzerátů a u restaurací k prodeji o 45 % na 220 inzerátů. Nabídek ubytování k prodeji vzrostlo o 47 % na téměř 600 inzerátů. Data ukazují vývoj za poslední rok a jsou agregovaná z celé ČR.

Nejvíce nemovitostí spadlo do nabídky hned po novém roce, kdy sledujeme meziměsíční nárůst restaurací k pronájmu téměř o 15 %. Do nabídek se dostávají i nemovitosti v zajímavých destinacích a na hlavních třídách krajských měst za velmi zajímavé ceny,“ komentuje situaci Jakub Veverka, hlavní ekonom Videobydleni.cz.

Pokles cen nemovitostí v gastro sektoru až o 30%

Zvýšená nabídka nemovitostí po gastro provozech tlačí dolu ceny napříč celou ČR. Od cenového peaku v roce 2022 sledujeme pokles cen téměř o 30 % a trend je stále klesající. Jedná se především o nemovitosti k prodeji. U sledovaných restaurací k pronájmu vidíme u nabídkových cen pokles v některých lokalitách až o 50 %.

Majitelé nemovitostí po takových provozech nejdříve sníží cenu za pronájem, a pokud se jim nepodaří najít provozovatele, uchylují se k následnému prodeji. Záleží vždy kombinaci faktorů, jedná-li se pouze o restauraci, či penzion s restaurací, nebo kombinovaný objekt s rezidenčním bydlením. Situaci komplikují drahé energie, kdy majitelé objektů poskytují výrazné slevy u cen za pronájem, aby tak snížili celkové náklady potenciálního provozovatele,“ dodává Jakub Veverka.

B3 Technology

Společnost B3 Technology, s. r. o. vznikla jako mateřská společnost skupiny firem cílící převážně na realitní trh. Core byznysem je on-line marketing v realitním sektoru. Ve struktuře firem vznikají nové start-upy zaměřené na e-commerce a PR.

Společnost se též profiluje jako venture kapitálová, investující do dalších startupových společností. Pro své klienty zajišťuje i odborné poradenství a mentoring.

Více informaci na: www.b3technology.cz



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Reality