Orientace ve financích je pro dospívající výzvou. V online testu pro žáky základní školy více jak polovina z nich neuspěla
Finanční gramotnost v Česku zůstává dle České bankovní asociace (ČBA) stejná jako v minulém roce. Mladí lidé se však ve financích orientují hůře než loni. Přes 50 % lidí ve věku 16 až 20 let dokonce neuspělo v online testu zaměřeném na znalosti financí, které by dle Standardů finanční gramotnosti měli znát všichni studenti na konci své devítileté docházky. Test byl vytvořen v rámci projektu Rozumíme penězům, na kterém spolupracuje nezisková organizace AISIS a MONETA Money Bank. Samotní žáci druhého stupně pak v testu neuspěli skoro z 80 %.
Test Rozumíme penězům je aktivní od letošního května a zatím se ho zúčastnilo přes 3 885 lidí. Každý respondent po spuštění testu dostane 16 náhodně vybraných otázek týkajících se financí s možností výběru ze 4 odpovědí. Po jeho ukončení se mu pak zobrazí test opravený s vysvětlením správných odpovědí. Největší problém měli odpovídající například s určením typu kurzu, který mají použít ve směnárnách při směně korun za eura. „Respondenti (konkrétně 55 %) si například myslí, že při nákupu eur ve směnárně se použije kurz „nákup“. Při směně peněz se však používá kurz „nákup“ a „prodej“ z pohledu směnárny. Pokud mi tedy směnárna prodává eura v hotovosti, použije kurz valuty prodej,“ říká Robert Kočí, jeden z autorů testu. Přes polovinu respondentů také nevědělo, že ručitel má právo po dlužníkovi vymáhat peníze, které za něj zaplatil, a to i soudně. Stejně tak přes 50 % dotazovaných špatně odhadlo věk, od kterého můžou legálně pracovat na brigádě.
Projekt Rozumíme penězům
Finanční gramotnost ovlivňuje také dosažené vzdělání. „Častěji si s financemi vůbec neví rady lidé se základním vzděláním, což nás utvrzuje v přesvědčení, že bychom se tomuto tématu měli věnovat už od útlého věku a zaměřit se na rozvoj kompetencí, které vedou k lepšímu porozumění správy osobních financí již v rámci základního vzdělávání,“ sdělila Monika Zahálková, výkonná ředitelka České bankovní asociace.
Situaci na školách se snaží změnit i nejrůznější vzdělávací organizace a projekty, které se zabývají školením pedagogů a pořádáním workshopů pro žáky. Právě projekt Rozumíme penězům, který dlouhodobě podporuje Moneta Money Bank a který realizuje nezisková organizace AISIS, se zaměřuje na vzdělávání studentů, ale i pedagogů v oboru financí. Často totiž bojuje s tím, že učitelé, kteří mají finanční vzdělání svým žákům poskytnout, si v něm sami nejsou jistí. „Pedagogové mají učit žáky finanční gramotnosti, kterou se ale oni sami většinou nikdy nikde neučili, nestudovali ji. Od pedagogů, se kterými se osobně setkáváme, víme, že si sami nejsou odborně jisti v oblasti finanční gramotnosti,“ říká Stanislava Křížová, manažerka programu Rozumíme penězům.
Je proto důležité ve školách nepodcenit dostatečné proškolení pedagogického personálu a hlavně studentům zajistit systematickou výuku finanční gramotnosti. „V programu Rozumíme penězům si pod tím představujeme to, že by se děti měly naučit dokázat rozhodovat o finančních záležitostech, a to jak osobních, tak rodinných. Učíme je si k takovému rozhodování obstarávat dostatek důvěryhodných informací a k nim přistupovat kriticky. Žáci se mají seznámit s finanční terminologií, učí se zodpovědnosti za svá rozhodnutí a seznamují se s důsledky takových rozhodnutí. Cílem finančního vzdělávání je učit děti hospodařit, tvořit rezervy - jak krátkodobé, tak dlouhodobé a předcházet přeúvěrování, exekuci či insolvenci,“ vysvětluje Stanislava Křížová.
Zodpovědnost za vzdělání v oblasti financí
Diskuze ohledně toho, kdo nese hlavní odpovědnost za úroveň finanční gramotnosti v České republice, je častým tématem. Dle průzkumu ČBA až 67 % dotazovaných odpovědělo, že by se na finančním vzdělávání dětí měly nejvíce podílet školy, podle 35 % dotazovaných by to měla být rodina. Dalších 31 % lidí si pak dle průzkumu myslí, že by za finanční gramotností měly odpovídat banky. Zapojení bank podporuje i ředitelka Udržitelnosti a Komunikace ve Skupině MONETA Zuzana Filipová: „Zapojení MONETY do projektu Rozumíme penězům vnímáme jako stěžejní. Domníváme se, že banky by měly mít zájem vzdělávat širokou veřejnost, protože pak budou mít klienty, kteří splácí půjčky a umí využívat vhodné finanční produkty.“
Porovnání finanční gramotnosti v ČR a EU
V evropském kontextu se Češi blíží ve finanční gramotnosti průměru, což vyplývá z nedávného výzkumu zadaného Evropskou unií, který pravidelně zpracovává Eurobarometer. V letošním roce bylo 25 % Čechů schopno správně zodpovědět více jak 4/5 otázek týkajících se finanční gramotnosti, zatímco evropský průměr je 26 %. Nejlépe dopadlo Nizozemsko s 43 %, nejhůře pak Rumunsko s 13 %.
Test Rozumíme Penězům je dostupný na adrese: https://www.rozumimepenezum.cz/
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tipy a triky
- Ani Vídeň, ani Krakov - Vydejte se za pohádkovým adventem na jih Španělska
- Jak vybrat vánoční dárky pro obchodní partnery: Co je daňově uznatelné v roce 2024?
- Jídelníček při nemoci. Pomáhá čaj s medem a citronem? A ovocné šťávy? (Jezte, ať vám to sluší) (audio)
- Lidé letos na podzim vysázeli v lokalitě V Pytli tisíce stromků
- Jaká je budoucnost videokonferencí? Trendy v roce 2025
- I drobné signály mohou mít vážný význam. Střevní mikrobiom s námi neustále komunikuje, stačí mu jen porozumět