Cestovní ruch i nadále v problémech, letiště pomáhá málo

Ilustrační foto

Nejnovější data poradenské společnosti STR popisují konec „hlavní sezóny“ – měsíc říjen. Říjen byl pro české hotely úspěšným měsícem, ale pocovidové ztráty umazal jen velmi nepatrně. Počet turistů roste, ale stále nedosahuje předcovidových čísel. Ceny se zvyšují nepatrně, silně podprůměrně ve srovnání s Evropou.

Hostů (a cizinců) přijelo do ČR oproti loňsku více, a nárůst tržeb oproti roku 2022 je okolo 18 %, což vypadá velmi pěkně a v Evropě nadprůměrně. Nutno však dodat, že se porovnáme s mimořádně slabým rokem 2022. Samotná říjnová čísla však ukazují lepší trend. Mezi říjnovými poraženými najdeme vedle válkou zasaženého Izraele a Tel Avivu (-35 %) třeba i Frankfurt (-19 %). Lepších říjnových nárůstů pak dosahují např. Edinburgh (+20 %), Madrid (+27 %), Barcelona (+28 %), Baku (+40 %), ze zemí potom Turecko a Rusko (35 % resp. 47 %).


Porovnání s rokem 2019


Porovnání s rokem 2019 je ovšem pro české hotelnictví smutné čtení a propad výkladní skříně našeho průmyslu. Zejména celoroční (YTD – tedy leden-říjen) data ukazují růst Evropy o cca čtvrtinu, růst Budapešti a Varšavy o třetinu a pokles Prahy o 0,5 %. Nezapomínejme přitom, že za tyto tři roky je růst nákladů (a inflace) v desítkách procent.

Resumé: Naši přímí konkurenti rychle rostou, Vídeň se nám nadále vzdaluje, ČR stagnuje. Když k tomu připočteme jednu z nejvyšších inflací v Evropě se zvláště nepříznivým vývojem energií a potravin (hotelové komodity), ztrácíme konkurenceschopnost i v tomto kdysi úspěšném odvětví.


Našim médiím bude dominovat říjnový nárůst a chlácholení veřejnosti,“ hodnotí s despektem Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové sítě Czech Inn Hotels. „Připomíná mi to snad nějaké totalitní vtipy. Ale vtipné to není. Smiřme se s tím, že hrajeme a budeme hrát jen druhé housle. Pražské letiště ani zdaleka nemá tolik letů co dřív. Proto nemáme bohaté cizince z Evropy ani jiných kontinentů, tak jako jiná města v Evropě. A evidentně toto bude pokračovat i příští rok. Pro nás to znamená se nadále zaměřovat na Čechy a Slováky, tj. stále investovat do zlepšování služeb (konference, wellness, akce, atd),“ uzavírá obvykle vždy dobře naladěný hoteliér.




Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tiskové zprávy