Pražská Pařížská ulice zůstává nejdražší v Česku. „Příkopům“ se ji nejen nepodařilo sesadit, ale po minimálně dvaceti letech se poprvé nedostaly ani do první padesátky nejdražších ulic Evropy

Pražská Pařížská ulice zůstává nejdražší adresou v Česku. Po desetiletích loni v žebříčku nejdražších ulic v zemi předstihla „Příkopy“ – a podařilo se jí to i letos. Vyplývá to z nyní zveřejněné analýzy poradenské společnosti Cushman & Wakefield. Ta pro letošek vyčísluje nájemné maloobchodních provozů v Pařížské na 2700 eur za metr čtvereční ročně, což odpovídá zhruba 66 200 korunám. Oproti loňsku nájemné nepatrně kleslo, z hodnoty 2719 eur za metr čtvereční.

Pařížská je celkově 35. nejdražší ulicí v Evropě. Loni obsazovala třicátou příčku. Ulice Na příkopech se poprvé po minimálně dvaceti letech nedostala do první padesátky žebříčku nejdražších evropských ulic. Přitom ještě loni byly „Příkopy“ na 33. příčce.

Ulice Pařížská jako loni představuje vůbec nejdražší adresu zemí bývalého východního bloku. Nejdražší budapešťská ulice, jež je v Evropě na 44. místě, mezi zeměmi bývalého východního bloku obsazuje druhou příčku.

V médii nejčastěji citovaném žebříčku společnosti Cushman & Wakefield, „nejdražších ulic světa“, obsazuje letos Pařížská 19. příčku – o dvě místa horší než loni. Tento „světový“ žebříček je ovšem pořadím vždy výhradně těch ulic, které ve své zemi obsazují první příčku pořadí.

Loňská sedmnáctá pozice Pařížské ve světovém žebříčku byla nejvyšším umístěním české ulice od roku 2005, kdy rovněž sedmnácté skončily „Příkopy“.

V době covidu, v letech 2020 a 2021, se žebříček nesestavoval. Právě covidová doba a její důsledky představují klíčový důvod, proč ulice Na Příkopě loni přelomově opustila trůn, jejž obsazovala permanentně minimálně po dvě desetiletí (viz tabulka).

Oproti předcovidové době klesly nájmy v ulici Na Příkopě v eurovém vyčíslení společnosti Cushman & Wakefield výrazněji než v Pařížské. Covid „zasadil ránu“ spíše „Příkopům“ než Pařížské, jelikož ceny nájmů se v prvně jmenované ulici více odvozují od intenzity turistického ruchu a od obecného zájmu o kancelářské prostory. Jak turistický ruch, tak poptávka po kancelářích během covidu citelně utrpěly, neboť zahraniční turisté ve velkém přestali Česko kvůli restrikcím navštěvovat, zatímco trendem covidových let se stala práce z domova čili „home office“. Naopak cena nájemného v Pařížské je více než v případě „Příkopů“ odvozena od toho, jak se daří prémiovým rezidenčním nemovitostem a i segmentu luxusního maloobchodu.

Rezidenční reality prožily během pandemie nebývalý boom a luxusní značky nakonec nebyly pandemií tak poškozeny jako běžný maloobchod.

Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank

TRINITY BANK

Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.

Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.

Více informaci na: www.trinitybank.cz



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Reality