Reklamovat můžete i bez účtenky!

dTest, 30.11.2023

Reklamace. Po Vánocích nastává období výměn a právě také reklamací, když pod stromečkem zjistíte, že bohužel daná věc nefunguje, jak by měla… Pro mnohé se slovo reklamace často rovná problému nalézt účtenku. A pokud se nezadaří, tak s povzdechem usoudí, že tím pádem je reklamace marná. To je však jeden z nejčastějších omylů. Absence papírové účtenky není automaticky důvodem, proč by reklamace nemohla být úspěšná!

„Spotřebitelé si mnohdy myslí, že bez papírové účtenky nemají možnost reklamaci podat. Bohužel někteří podnikatelé této neznalosti využívají a přijetí reklamace papírovou účtenkou podmiňují,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Spotřebitel má však možnost prokázat nákup či čerpání služby celou řadou dalších způsobů. Při uplatňování reklamace totiž stačí prokázat, že u podnikatele zboží zakoupil; a to rozhodně nemusí být pouze formou papírové účtenky z pokladny!

vánoce, nákupy, maloobchod

Jde to i bez účtenky

Čím vším je tedy možné nákup nebo čerpání služby u podnikatele prokázat?

„Někdy si spotřebitelé prozíravě fotí účtenky do telefonu pro případ ztráty či pozdější nečitelnosti papírové účtenky. Pokud následně elektronickou kopii papírové účtenky předloží prodávajícímu, musí prodávající tento doklad k reklamaci akceptovat,“ přibližuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Dnes už pro tyto případy existuje také celá řada mobilních aplikací pro správu účtenek. Účtenku mohou spotřebitelé po nákupu jednoduše vyfotit, pojmenovat a originál účtenky s klidným srdcem zahodit.

Pokud spotřebitel platí zboží či službu bezhotovostně, tedy platbou kartou nebo převodem, je nejjednodušší cestou doložit koupi bankovním výpisem, kde je uveden název obchodníka, datum nákupu a částka, kterou zaplatil. Tento krok spotřebitelé mohou jednoduše učinit dohledáním ve výpisu v internetovém bankovnictví.

Pokud spotřebitel platil hotově a nemá ani papírovou, ani elektronickou podobu účtenky, situace stále není ztracená. Spotřebitel může koupi zboží prokázat například originálním obalem zboží nebo unikátností zboží, které nikdo jiný neprodává – typicky se může jednat o produkt nějaké autorské tvorby. V krajním případě, pokud by spor o reklamaci dospěl až k soudnímu řízení, je možné prokázat koupi svědeckou výpovědí.

Konečně je však zapotřebí pamatovat na časově omezenou odpovědnost za vady – je tak nutné prokázat, kdy k zakoupení zboží či čerpání služby došlo.

Účtenky z druhé ruky?

Mnoho spotřebitelů rádo nakupuje zboží z druhé ruky­ – je to mnohdy výhodné i ekologické. V takovém případě obvykle dostávají účtenku od původního vlastníka, která potvrzuje, že je na zboží ještě záruka. Pokud však spotřebitel potřebuje zboží reklamovat, může narazit na situaci, kdy podnikatel reklamaci nepřijme. Spotřebitele může podnikatel překvapit tvrzením, že s novým majitelem zboží nemá žádný právní vztah. Podnikatel bude mít v takové situaci pravdu. Práva z vadného plnění jsou totiž vázaná ke kupní smlouvě, kterou prodejce uzavřel se svým původním zákazníkem. Řešení pro takovou situaci je jednoduché. Při koupi zboží z druhé ruky je vhodné sepsat tzv. postoupení práv z vadného plnění. V postoupení práv z vadného plnění vlastník prohlašuje, že všechna současná i budoucí práva postupuje na nového vlastníka zboží. 



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tipy a triky