Tři zásadní trendy na českém retailovém trhu v roce 2023 pohledem odborníka z CBRE
1) ČR v regionu CEE stále nejvyhledávanější destinací pro zahraniční retailery
Ačkoli se český retailový trh musel v minulém roce vypořádávat s řadou výzev testujících jeho odolnost, z hlediska příchodu nových značek byl velmi rušný a opět tak potvrdil svou sílu. Tuzemský maloobchodní trh totiž delší dobu figuruje jako vstupní brána pro expanzi mezinárodních značek do regionu střední a východní Evropy. Česká republika si již sedmým rokem v řadě drží prvenství jako nejoblíbenější destinace zahraničních retailerů v rámci regionu CEE.
To vše přináší spoustu benefitů i pro stávající nájemní mix místních obchodních center nebo nákupních ulic. Nové značky pomáhají oživovat nabídku a zvyšovat atraktivitu pro návštěvníky obchodních center. Současně tak automaticky podporují konkurenční trh a vytvářejí tlak nejen na kvalitu nabízených služeb a zákaznického servisu, ale také celkového nákupního zážitku. Tento efekt se tak stal nejúčinnějším nástrojem, jak opakovaně přivádět zákazníky do maloobchodních prodejen (ať už v obchodním centru, nákupní ulici či retail parku) a úspěšně čelit sílícímu trendu on-line nákupů.
2) Online nákupy nadále v kurzu, ale za interakcí a zážitkem lidé chodí do kamenných obchodů
Meziroční dynamika růstu online tržeb, která v předcovidovém období dlouhodobě přesahovala 20 % a v roce 2021 akcelerovala na téměř 50 %, prodělala po pandemii opětovnou korekci a navrátila se do původního trendu. Fyzický nákup nebo návštěva prodejního místa se vždy spojuje s živou interakcí, kterou online prostředí nemůže nabídnout. Je pak již jen velkým úkolem samotných obchodníků, aby zákazníci tuto interakci v kamenných prodejnách vnímali pozitivně a dlouhodobě se sem vraceli.
3) Novým značkám v tuzemsku vloni dominovala gastronomie
Z výčtu všech nově příchozích značek, které zahrnovaly například i prestižní módní značku Ralph Lauren anebo proslulého prodejce spodního prádla Victoria’s Secret, v letošním roce svým silným zastoupením výrazně vystupuje segment F&B (food and beverage). Z celkového počtu nových mezinárodních značek totiž gastronomie tvoří více než 35 %. Tento trend koresponduje s vývojem posledních let akcelerovaným po covidovém období, kdy tržby v tomto segmentu průběžně rostou. Pro porovnání: zatímco celkové tržby v nákupních centrech vzrostly mezi roky 2017 a 2022 o přibližně 15 %, sektor gastronomie dosáhl téměř 40 % (zdroj: CBRE Shopping Centre Index). To, že fastfood opravdu „táhne“, bylo letos nejvíc vidět v centru Prahy na Václavském náměstí, kdy se před nově otevřenou pobočkou Popeyes po několik dní tvořily nekonečné fronty.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Reality
- Českomoravská Nemovitostní dokončila svou největší akvizici nemovitostního portfolia v hodnotě několika miliard korun
- V roce 1989 činil měsíční nájem průměrného bytu v Praze 358 korun. Dnes vyjde dráž jediný metr čtvereční, neboť průměrný nájem nyní v metropoli vychází na 367 korun právě za metr čtvereční
- Jaký byl vývoj trhu hypoték, realit a pojištění v roce 2024? Objem nových hypoték překoná výsledky za poslední dva roky
- Rok stabilizace a růstu: Co přinese českému realitnímu trhu rok 2025?
- Fiala: Pracujeme na úpravě Green Dealu. Navrhujeme odložit zavedení systému emisních povolenek pro budovy a auta
- Premiér Fiala: Odmítáme návrh Evropské komise na další zpřísnění klimatických cílů pro rok 2040 na úroveň 90 %