Odškodnění v roce 2023 - Prim hrály pracovní úrazy

Redakce, 24.1.2024
úraz ilustrační

V první polovině roku 2023 zaznamenala hlášení událostí k odškodnění značný útlum, k normálu se vrátila až v druhém pololetí. Počet nahlášených pracovních případů přitom výrazně překonal dopravní nehody, které kompenzacím mnoho let po sobě vévodily. Vyplývá to ze statistik společnosti Vindicia, která se odškodnění dlouhodobě věnuje.

„V první polovině roku jsme čelili určitému zatuhnutí trhu, kdy se nové případy příliš nehlásily. Přičítáme to mimo jiné i reakci na ruskou válku na Ukrajině, kdy lidé v nejistotě upírali pozornost zcela jiným směrem. V druhé polovině roku se vše vrátilo k normálu, ovšem se zásadní změnou – zatímco dříve hrály prim případy dopravních nehod, v roce 2023 podle našich dat extrémně narostl počet řešených pracovních úrazů, kterých byl dvojnásobek oproti bouračkám,“ shrnuje Tomáš Beck, expert na odškodnění z Vindicia. Trend částečně vysvětluje lepším vzděláním v této oblasti odškodnění – lidé i firmy konečně více rozumí tomu, že v případě pracovních úrazů neplatí kompenzaci zaměstnavatel, ale jeho pojišťovna. Bariéra tak mizí.

K většímu zájmu o kompenzaci za pracovní úrazy podle Becka přispěla i medializace změny pravidel u odškodnění, které se nově řídí stejnými principy jako u dopravních nehod. Lidé se tak o této možnosti dozvěděli více informací, a navíc se více medializovala částka, kterou lze získat. Průměrné odškodnění zde dosahuje téměř milionu korun, poškození tak byli více motivováni o kompenzaci usilovat.

Ekonomická situace nahrává snaze o podvody

Novým úkazem se stal vyšší počet hlášení dopravních nehod, kde byla sama událost spíše drobná, ovšem následky údajně velmi vážné. „Ke všem případům přistupujeme s důvěrou, zároveň je ale důkladně prověřujeme – a loni jsme zaznamenali řadu situací, které připomínaly spíše snahu o pojistný podvod, takže jsme je museli odmítnout,“ říká Beck. Podobné pokusy o finanční přilepšení pravděpodobně podnítila těžší ekonomická situace.

Změnou je i více hlášených případů ze zahraničí, a to hlavně u dopravních nehod. Nejčastěji kompenzaci řešili lidé, kteří bourali v Německu a v Polsku. Vzrostl také počet situací, kdy zahraniční řidiči zavinili nehodu na českém území. Vindicia naopak neřešila ani jednu nehodu českého šoféra v Itálii, která byla roky hlavním zdrojem zahraničních kauz.

Velký problém: lidé stále neznají svá práva

Dopravní nehoda, úraz ve škole či v práci často znamenají výpadek v příjmech nejen u přímo poškozeného, ale i u jeho blízkých, kteří se musí přizpůsobit situaci. I proto se odškodnění skládá z více částí a lze vymáhat například i ošetřovné. Zásadní komplikací je ale skutečnost, že lidé o svých nárocích netuší. Většinou se domnívají, že mají právo na bolestné, tedy pokrytí bezprostředních následků úrazu. Neusilují pak o další položky odškodnění, jako je zmíněné ošetřovné, cestovné, kompenzace psychické újmy, a především ztížení společenského uplatnění. Zbytečně tak přichází i o stovky tisíc korun.

Nedostatečné povědomí ilustruje případ ženy z jižních Čech, která v kanceláři ztratila rovnováhu a po pádu si poranila kotník. Nešlo o vážný úraz, který by si vyžádal pracovní neschopnost, natož hospitalizaci. Žena se obešla bez dlouhodobých následků, pouze musela po čas rekonvalescence chodit o berlích a pracovat z domova. „Přestože šlo o vzdělaného člověka, klientku vůbec nenapadlo, že by se jí mohlo týkat odškodnění, že by vznikl nárok na ošetřovné. Kompenzaci jsme pro ni získali i díky výborné spolupráci zaměstnavatele, jehož pojišťovna vše pokryla,“ uvádí Beck. Situace se podle něj sice zlepšuje, ale velmi pozvolna.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tipy a triky