Počet food halls v Evropě stoupá, Česká republika má obrovský potenciál pro růst

  • Haly s občerstvením se mění ve společenská a komunitní centra
  • Budoucí růst bude pravděpodobně zahrnovat nové formáty v dopravních uzlech a sousedstvích

Počet hal s občerstvením (food halls)1 v Evropě za posledních sedm let zvýšil téměř o 50 %, nyní jich je otevřeno 135 a dalších deset je v přípravě. Tato informace vychází z nejnovější zprávy společnosti Cushman & Wakefield Food Halls of Europe. Česká republika má v tomto sektoru zastoupení formátem Manifesto, jehož koncept se šíří do dalších evropských měst.

Současný celkový počet hal s občerstvením v Evropě představuje nárůst oproti 90 otevřeným nebo rozestavěným projektům v roce 2017, kdy realitněporadenská společnost Cushman & Wakefield poprvé vypracovala své podrobné zaměření na tento sektor. V posledních třech letech rovněž poskytovala poradenství při více než 1 100 transakcích v oblasti občerstvení a nápojů (F&B) v Evropě.

Haly s občerstvením, které nabízejí rozmanité, čerstvě připravené autentické jídlo a pití ve společném prostředí, kde se často dodržují zásady udržitelnosti, si rychle získaly oblibu u mladší generace vyhledávající jedinečné zážitky. Navzdory pandemickým výlukám a nepředvídanému nárůstu nákladů, které donutily některé stravovací haly zavřít, byl celkový trend pozitivní: přizpůsobivost a růst. Koncept se ve Velké Británii a Francii, kde je otevřeno nebo se brzy otevře 42, resp. 20 hal s občerstvením, posílil a vstoupil na nové trhy včetně Belgie (4), České republiky a Irska. Hala s občerstvením se stala pro zákazníky nejlepším místem, kam lze zajít bez rezervace, s jistotou kvality a rozmanitosti.

Tabulka: 10 evropských hal s občerstvením (food halls)

Evropské trhy

Food halls otevřeny / brzy otevře

Food halls v roce 2017

Velká Británie

42

19

Francie

20

8

Italie

16

18

Německo

8

3

Dánsko

8

3

Španělsko

7

8

Nizozemí

7

2

Polsko

7

4

Portugalsko

5

4

Švédsko

5

4

Source: Cushman & Wakefield

Obvyklé pojetí provozu

Jednotliví provozovatelé občerstvení jednají s vlastníkem nemovitosti pouze výjimečně. Operátoři hal si většinou pronajímají celkové prostory od pronajímatele, obvykle na 10-15 let. Provozovatel haly je pak zodpovědný za pronájem prostor menším provozovatelům různorodých gastro konceptů, včetně barů, společenských a volnočasových prostor. Dále dohlíží na služby správy, jako je bezpečnost a úklid, na marketing a vytváření identity celkové haly s občerstvením. Úspěšnost celého konceptu je dána zejména vhodným výběrem a skladbou operátorů různých konceptů, jejich kvalitou a originalitou. Koncepty operátorů jednotlivých provozoven se mohou častěji měnit tak, aby celý projekt nabízel stále to nejzajímavější, co je místní trh schopen nabídnout. Zákaznici tak mají možnost při každé návštěvě vyzkoušet něco nového. Haly mohou mít velmi rozdílnou velikost podle svého umístění: od 300 m2 do 10 000 m2.

Mezi současné nejznámější koncepty v Evropě se řadí např. Time Out Market, BOXPARK, Eataly, KERB a Manifesto.

Originální koncept z Česka

Českým zákazníkům je známý zejména koncept Manifesto, který své brány otevřel poprvé v roce 2018 na pražské Florenci. Spojil na jednom místě skvělou architekturu a kvalitní gastronomii, a neudržovaný prostor poblíž Masarykova nádraží zrevitalizoval téměř k nepoznání. Od té doby v Praze postupně otevřel Manifesto Smíchov a Manifesto Anděl (2021). Poslední z nich funguje dodnes, a to velmi dobře. Úspěšný český byznys model pak newyorský rodák Martin Barry přenesl i do Berlína na Postupimské náměstí a nové Manifesto bude také otevírat v kostele sv. Ondřeje v Dublinu.

Jan Kotrbáček, vedoucí pronájmu maloobchodních prostor ve střední a východní Evropě, Cushman & Wakefield: „Český trh se rychle vyvíjí a zákazníci stále více vyhledávají místa, kde mohou nejen ochutnat skvělá jídla, ale také strávit čas s přáteli a rodinou. Food hally nabízejí skvělou příležitost propojit kvalitní gastronomii s kulturními a společenskými zážitky, vznikají totiž velmi často v originálních prostorech nebo místech, která se zároveň stávají novou destinací.”

Výhled pro Českou republiku

V České republice je Manifesto Market zatím jediným dlouhodobě fungujícím konceptem food hallu. Po úspěchu Manifesta jste mohli v průběhu dalších let navštívit menší open-air koncepty jako je např. Backyard Kotva či Zahrady Savarin. Právě Zahrady Savarin byly jakousi ochutnávkou budoucího velkého portugalského konceptu food hall Time Out Market, který můžete znát z mnoha dalších evropských či amerických destinací, jež otevře právě v novém obchodním centru Savarin. Stejný developer také připravuje v Brně multifunkční projekt Dornych, který by měl též disponovat velkou halou s občerstvením.

Jan Kotrbáček, vedoucí pronájmu maloobchodních prostor ve střední a východní Evropě, Cushman & Wakefield: „Vytvoření nových food hallů v nevyužívaných prostorách, které měly původně odlišné využití, může přinést novou energii a život do ulic či části měst, které jsou dnes opomíjené. Je důležité, aby se tyto projekty realizovaly s důrazem na jedinečný design a atmosféru, což přiláká jak místní obyvatele, tak turisty.“

Mezi další projekty, které v ČR vzniknou, můžeme řadit například Smíchovskou tržnici, která bude součástí nového developmentu Smíchov City od Sekyra Group. Na své nové využití čeká též Staroměstská tržnice v ulici 28. října, která je ve vlastnictví hlavního města Prahy a její budoucnost má být předmětem soutěžního dialogu.

Komunity a udržitelnost

Ze zprávy vyplývá několik klíčových témat, která budou podle společnosti Cushman & Wakefield v nadcházejících letech ovlivňovat růst hal s občerstvením:

Víceúčelový model: Přestože jídlo zůstává ústředním tématem, snaha o vytvoření celodenní nabídky znamená, že víceúčelové společenské prostory, kde se konají různé akce, od kurzů vaření až po soutěžní setkání, se stávají běžnými, stejně jako větší firemní akce a spolupráce.

Nové formáty: Mezi ně budou pravděpodobně patřit místa v dopravních uzlech, která cestujícím nabídnou větší výběr a zážitek, a menší formáty v sousedství. Klíčová bude lokalita s dostatečnou návštěvností, která je nutná pro celodenní stravování sedm dní v týdnu.

Revitalizace: Komunitně zaměřené projekty a využití zchátralých budov či zanedbaných lokalit mohou znamenat pro majitele a zainteresované strany příležitost, jak vdechnout místu nový život a zároveň poskytnout důležité centrum pro komunitu.

Jan Kotrbáček, vedoucí pronájmu maloobchodních prostor ve střední a východní Evropě, Cushman & Wakefield: „Je rovněž důležité, aby se při plánování nových food hallů dbalo na udržitelnost a ekologické aspekty, revitalizovaly se zajímavé budovy a lokality, které ztratili své původní využití. Použití recyklovaných materiálů, podpora místních podnikatelů, farmářů a omezení plýtvání potravinami by mělo být samozřejmostí. Správně realizovaná hala s občerstvením může být významným přínosem pro komunitu a lokální ekonomiku a často vytváří destinaci, za kterou zákaznici cestuji i mnoho desítek nebo stovek kilometrů. Světový trendem se stává zážitková gastronomie, tedy propojeni originálních konceptů a zajímavých prostor a Česká republika není výjimkou. I když zde zatím není dostatek těchto konceptů, jistě budou přibývat, a máme se na co těšit.“


Definice food halls pro účely Cushman & Wakefield zprávy: terminologie je založena na základním trendu - různorodé, čerstvě připravené autentické jídlo a pití, které je nabízeno a podáváno ve společném prostoru. Nezahrnuje podniky pod širým nebem anebo tradiční občerstvení v nákupních centrech.

Pro účely srovnání jsou z údajů za rok 2017 vyloučeny některé haly s občerstvením v Rusku, které byly v té době zahrnuty do původní zprávy.

Cushman & Wakefield

Společnost Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) je předním světovým poskytovatelem realitních služeb pro nájemce i vlastníky nemovitostí. Zaměstnává cca 52 000 lidí ve 400 poboček v 60 zemích světa. V roce 2023 dosáhly příjmy společnosti 9,5 miliardy dolarů, a to díky aktivitám v oblasti správy budov, nemovitostí a projektů, pronájmu, investičních trhů, oceňování nemovitostí a dalších služeb. Získává také četná oborová a byznysová ocenění za svou prvotřídní firemní kulturu a úsilí v rámci DEI (Diversity, Equity and Inclusion), ESG (Environmental, Social and Governance) atd.

Více informaci na: na www.cushmanwakefield.com



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Reality