Vlhkost v bytě jako noční můra. Kdy za ni může nájemník a kdy je vina na majiteli?
Nekonečné větrání, mokré stěny, plísně v rozích a zdravotní obtíže. Vlhkost v bytě je nepříjemný problém a její řešení je rozhodně běh na dlouhou trať – a někdy i marný boj. Jak řešit vlhkost v nájemním bytě, kdy jste za ni odpovědní vy jako nájemník a kdy jde řešení za majitelem?
Nevzhledné černé fleky za nábytkem, kolem oken či v koupelně. Tak vypadá plíseň, která je následkem příliš vysoké vzdušné vlhkosti v bytě. Kromě estetického problému představuje bohužel také velké zdravotní riziko. Podobně jako alergie může způsobovat kašel, rýmu či slzení očí, ale dlouhodobě může vést i k bolestem hlavy, únavě, poruchám soustředění či nepříjemným kožním projevům. Plísně se je zkrátka a dobře nutné zbavit co nejdříve.
Pozor na správné užívání bytu
Prvním krokem je změření zmiňované vzdušné vlhkosti pomocí domácího vlhkoměru. V bytě by se měla pohybovat okolo 40 %. Dlouhodobější hodnota okolo 60 % se již považuje za rizikovou a ideální ke vzniku plísní. K vyšším hodnotám se přitom můžete dostat poměrně rychle – stačí sušení prádla uvnitř, vaření bez odsávání nebo nedostatečná cirkulace vzduchu, především v zimních měsících.
Co dělat v případě, že se jako nájemník potýkáte se vzniklou plísní? Než začnete řešit věc s majitelem bytu, ověřte si, že problém není na vaší straně. Jako nájemník máte povinnost byt užívat správně, tedy zajistit větrání i optimální vlhkost. A pohlídat byste si měli i rozmístění nábytku – pokud je příliš blízko zdí, vzduch neproudí správně a vznikají plísně.
„Ve chvíli, kdy jako nájemník nedodržíte správnou péči o byt a jdete vlhkosti naproti třeba nesprávným větráním, odpovídáte i za vznik plísní a jejich odstranění, a to na své náklady. I proto se vyplatí pořízení domácího vlhkoměru, který nás může na problém včas upozornit,“ doplňuje Lucie Starovičová z Bezrealitky.
Když větrání nepomáhá
Důsledně větráte, na prádlo máte sušičku, udržujete uvnitř rozumnou teplotu, a přesto se potýkáte s plísní? Problém může být v samotném bytě, resp. stavebním řešení. Mezi nejčastější příčiny vyšší vlhkosti patří nekvalitní izolace a tepelné mosty, porucha v rozvodech vody nebo třeba špatně provedená rekonstrukce. A v takovém případě už je na pronajímateli, aby škodu odstranil, a to co nejdříve.
Jak tedy postupovat, když objevíte v nájemním bytě plíseň? Majiteli byste tuto skutečnost měli oznámit obratem, ideálně e-mailem nebo formou dopisu. Přesně popište problém a vše doložte fotografiemi nebo videem. Jestliže jde o opakovaný či dlouhodobý problém, nezapomeňte to v dopise uvést. Majitel by měl dle zákona jednat „bez zbytečného odkladu“ a co nejdříve začít vše řešit. V praxi se doporučuje lhůta do 30 dní.
„Pokud majitel s nápravou otálí nebo ji odmítá, máme dle paragrafu 2219 občanského zákoníku jako nájemce právo požadovat slevu z nájemného, protože byt nenabízí odpovídající kvalitu bydlení. Plísně případně můžeme odstranit také na vlastní náklady a poté od pronajímatele požadovat jejich úhradu, na kterou máme nárok,“ uzavírá Lucie Starovičová.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tipy a triky
- Jak pečovat o psy a kočky v zimě
- Zimní příběh akumulátorů pod mikroskopem: Co se děje uvnitř baterie, když venku mrzne
- Pítka moc nevyužíváme, ale chybí nám třeba v Björnsonově sadu. Co dalšího uvedli lidé v městské anketě?
- Vánoce přicházejí - Vyrobte si adventní kalendář ze žebříku
- Ceny nemovitostí ve vyloučených lokalitách vykazují neobvyklé trendy