Vlhkost v bytě jako noční můra. Kdy za ni může nájemník a kdy je vina na majiteli?

Redakce, 19.11.2024
větrání ilustrační

Nekonečné větrání, mokré stěny, plísně v rozích a zdravotní obtíže. Vlhkost v bytě je nepříjemný problém a její řešení je rozhodně běh na dlouhou trať – a někdy i marný boj. Jak řešit vlhkost v nájemním bytě, kdy jste za ni odpovědní vy jako nájemník a kdy jde řešení za majitelem?

Nevzhledné černé fleky za nábytkem, kolem oken či v koupelně. Tak vypadá plíseň, která je následkem příliš vysoké vzdušné vlhkosti v bytě. Kromě estetického problému představuje bohužel také velké zdravotní riziko. Podobně jako alergie může způsobovat kašel, rýmu či slzení očí, ale dlouhodobě může vést i k bolestem hlavy, únavě, poruchám soustředění či nepříjemným kožním projevům. Plísně se je zkrátka a dobře nutné zbavit co nejdříve.

Pozor na správné užívání bytu

Prvním krokem je změření zmiňované vzdušné vlhkosti pomocí domácího vlhkoměru. V bytě by se měla pohybovat okolo 40 %. Dlouhodobější hodnota okolo 60 % se již považuje za rizikovou a ideální ke vzniku plísní. K vyšším hodnotám se přitom můžete dostat poměrně rychle – stačí sušení prádla uvnitř, vaření bez odsávání nebo nedostatečná cirkulace vzduchu, především v zimních měsících.

Co dělat v případě, že se jako nájemník potýkáte se vzniklou plísní? Než začnete řešit věc s majitelem bytu, ověřte si, že problém není na vaší straně. Jako nájemník máte povinnost byt užívat správně, tedy zajistit větrání i optimální vlhkost. A pohlídat byste si měli i rozmístění nábytku – pokud je příliš blízko zdí, vzduch neproudí správně a vznikají plísně.

„Ve chvíli, kdy jako nájemník nedodržíte správnou péči o byt a jdete vlhkosti naproti třeba nesprávným větráním, odpovídáte i za vznik plísní a jejich odstranění, a to na své náklady. I proto se vyplatí pořízení domácího vlhkoměru, který nás může na problém včas upozornit,“ doplňuje Lucie Starovičová z Bezrealitky.

Vlhkost v bytě 

Když větrání nepomáhá

Důsledně větráte, na prádlo máte sušičku, udržujete uvnitř rozumnou teplotu, a přesto se potýkáte s plísní? Problém může být v samotném bytě, resp. stavebním řešení. Mezi nejčastější příčiny vyšší vlhkosti patří nekvalitní izolace a tepelné mosty, porucha v rozvodech vody nebo třeba špatně provedená rekonstrukce. A v takovém případě už je na pronajímateli, aby škodu odstranil, a to co nejdříve.

Jak tedy postupovat, když objevíte v nájemním bytě plíseň? Majiteli byste tuto skutečnost měli oznámit obratem, ideálně e-mailem nebo formou dopisu. Přesně popište problém a vše doložte fotografiemi nebo videem. Jestliže jde o opakovaný či dlouhodobý problém, nezapomeňte to v dopise uvést. Majitel by měl dle zákona jednat „bez zbytečného odkladu“ a co nejdříve začít vše řešit. V praxi se doporučuje lhůta do 30 dní.

„Pokud majitel s nápravou otálí nebo ji odmítá, máme dle paragrafu 2219 občanského zákoníku jako nájemce právo požadovat slevu z nájemného, protože byt nenabízí odpovídající kvalitu bydlení. Plísně případně můžeme odstranit také na vlastní náklady a poté od pronajímatele požadovat jejich úhradu, na kterou máme nárok,“ uzavírá Lucie Starovičová.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tipy a triky