Black Friday vs. Giving Tuesday: Chystají se Češi utrácet, nebo darovat?

Ilustrační foto Výzkum Black Friday

Black Friday se sice neúprosně blíží, nákupní horečka má ale stále silnější konkurenci. Tradiční celorepublikový výzkum agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti ukázal, že do světového svátku štědrosti a dobrých skutků se plánuje zapojit více než čtvrtina Čechů. Letos Giving Tuesday připadá na 3. prosince a vybízí k darování peněz, věcí nebo jiné pomoci nejen neziskovým organizacím místo tradičních nákupů.

I když třetina Čechů letos plánuje na Black Friday nakupovat, roste počet lidí, kteří přemýšlí o smysluplných způsobech využití svých financí. Plánují darovat věci nebo finanční prostředky na dobročinné účely.

„Zatímco Black Friday přitahuje pozornost a utržené peníze šplhají do miliard, Giving Tuesday se stává silným symbolem pro odpovědnost a solidaritu,” říká Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která Giving Tuesday už od roku 2016 v Česku zastřešuje.

Loni Češi utratili více než sedm miliard korun během Black Friday, zatímco na Giving Tuesday bylo darováno přes 97 milionů korun. „My oproti loňsku vidíme procentuální nárůst těch, kdo se do Giving Tuesday hodlají zapojit. Kromě darování peněz, vyřazeného oblečení nebo dobrovolničení poskočila i snaha o podporu projektů na sociálních sítích,” dodává Lucie Mádlová.

Letošní výzkum přinesl překvapivou novinku – rostoucí zájem o pomoc v tuzemsku na úkor pomoci zahraniční. Ti, kteří v uplynulém roce přispěli, nejčastěji podporují pomoc dětem (40 %), obětem živelných katastrof nebo válek (35 %), zvířatům (30 %) a lidem s hendikepem (23 %). Tento trend dokládá i výrazný nárůst lokálních výzev a aktivit. V současnosti je jich na webu Giving Tuesday registrováno téměř 300, od neziskových organizací, firem i jednotlivců.

 

Češi jako dárci: Kdo pomáhá a jak?

Někdo raději dobrovolničí, někdo daruje jen nárazově, někdo je vyklízeč. Výzkum ukázal, jací jsou Češi dárci:

33 % Dobrovolníci, věnují především svůj čas a nárazově přispívají finančně

26 % Impulzivní, přispívají nárazově nákupem zboží, drobným příspěvkem nebo darováním věcí

17 % Odmítači, nezapojují se, pomoc druhým pro ně není důležitá

10 % Aktivisté, dlouhodobě pravidelně přispívají, věnují svůj čas i věci, pomáhat

druhým je pro ně velmi důležité

8 % Dárci, finančně přispívají dlouhodobě, pravidelně, různými způsoby

6 % Vyklízeči, darují staré věci, ale jinak se nezapojují

„Čtyři z deseti Čechů v uplynulém roce přispěli na dobročinné účely, desetina z nich poslala více než pět tisíc korun. Nejpopulárnějšími formami darování jsou DMS zprávy a nákup charitativních předmětů,“ doplňuje k výsledkům výzkumu Markéta Kneblíková, manažerka komunikace.

Giving Tuesday se rok od roku stává silnější protiváhou konzumu. Až do 28. listopadu mohou organizace a firmy registrovat své dobročinné projekty nebo dárcovské výzvy k pomoci na webu www.givingtuesday.cz . Už podruhé tam budou také každý den přibývat reálně vykonané aktivity na Nástěnku dobrých skutků.

V úterý 3. prosince si pak veřejnost bude vybírat, co je jí nejbližší a jaký dobrý skutek podpoří. Sama Asociace navíc bude v tento den společně se stovkou dobrovolníků rozdávat Štědré pralinky po celém Česku, které vyrobili lidé s hendikepem, a vybízet tak širokou veřejnost k podpoře dobra. Zároveň se v podvečer rozsvítí v barvách Giving Tuesday Petřínská rozhledna.

Hlavním partnerem letošního ročníku je společnost ČEPS a partnerem je nakladatelství Albatros. Podporovateli jsou agentura Ipsos, Dodo, ADRA, Darujme.cz, studio Madlove a SUPERKODERS.

Výzkum Giving Tuesday realizoval Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti na reprezentativním vzorku populace ČR ve věku 18 až 65 let, celkem bylo dotázáno 1 000 respondentů. Výzkum byl realizován online v říjnu 2024.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tiskové zprávy