Jak vrátit vánoční dárek? U e-shopů je to snadné, pozor ovšem na jeho zabalení

Řada vánočních dárků se každoročně nepotká s vkusem či zájmy obdarovaného. V takovém případě se nabízí otázka, zdali jde dárek vrátit. Za určitých podmínek to možné je, zejména pak v případě, že nákup byl uskutečněný na e-shopu a ve lhůtě 14 dní od jeho doručení. Téma dále přibližuje Kristýna Nováková, advokátka z poradenské společnosti Rödl & Partner.

„Pokud spotřebitel koupí dárek na e-shopu, z podstaty věci mu není dána možnost si výrobek vyzkoušet, blíže si ho prohlédnout, osahat. Proto zákon umožňuje spotřebiteli, který zakoupil výrobek na e-shopu, do 14 dnů od doručení výrobku od smlouvy odstoupit a vrátit jej,“ uvozuje Kristýna Nováková, advokátka z poradenské společnosti Rödl & Partner.

Pokud spotřebitel nebyl upozorněn na možnost odstoupení od smlouvy do 14 dnů, má právo odstoupit od smlouvy do jednoho roka a 14 dnů. Odstoupením zaniká právní vztah mezi spotřebitelem a prodejcem od samého počátku, kdy spotřebitel je povinen vrátit výrobek zpět prodejci a prodejce je povinen vrátit spotřebiteli finanční prostředky, které za výrobek spotřebitel zaplatil.

„Výrobek musí být samozřejmě nepoškozený. Spotřebitel by ho neměl jinak užívat, než jak by to bylo možné v kamenném obchodě,“ připomíná Kristýna Nováková. „Prodejce nicméně musí vrácené zboží přijmout, i když ho spotřebitel neodešle v původním obalu. Po spotřebiteli tedy nemůže původní obal vyžadovat. Pokud se však jedná o speciální obal, který spotřebitel nedodá, může mu ho naúčtovat,“ doplňuje Kristýna Nováková.

Výjimku tvoří zboží, které bylo vyrobeno dle požadavků spotřebitele nebo přizpůsobeno jeho osobním potřebám – jako například úprava šatů na míru, nebo od zboží v zapečetěném tzv. hygienickém obalu – jako například spodní prádlo a zdravotnické pomůcky. Takové zboží vracet nelze. Vracet dále nelze ani zakoupené lístky na představení, či např. pobyt.

I některé kamenné provozovny umožňují vrácení, není ale dáno zákonem

Pokud spotřebitel zakoupí výrobek v kamenném obchodě tedy v provozovně prodejce, nemá ze zákona právo na odstoupení od kupní smlouvy, tedy vrácení zakoupeného výrobku do 14 dnů od převzetí.

„Někteří prodejci nicméně sami nabízejí možnost vrácení, či výměny výrobku i v případě, že bude výrobek zakoupen v kamenné prodejně. Podmínky jsou různé. Někteří nabízejí lhůtu 14 dní, jiní 30 dní. Zpravidla se však shodují v tom, že výrobek má být nepoužívaný, a i ideálně v originálním balení, či s neodstřiženými cedulkami,“ upozorňuje advokátka Kristýna Nováková. Podmínky vrácení v tomto případě určuje prodejce, nikoli zákon.

Spotřebitelé mají několik možností, jak dárek z e-shopu vrátit

Odstoupení od kupní smlouvy ve lhůtě 14 dnů v případě výrobku z e-shopu je podle Kristýny Novákové vhodné, aby bylo učiněno písemně. Následně je spotřebitel povinen výrobek vrátit, a to do 14 dnů od odstoupení od kupní smlouvy.

„Pokud prodejce sám nezajistí přepravu od spotřebitele zpět k prodejci, může spotřebitel zboží prodejci vrátit osobně na některé provozovně nebo zaslat poštou na prodejcem určenou adresu, či vždy lze vrátit zboží na adresu sídla prodejce,“ potvrzuje Kristýna Nováková.

Prodejce je povinen vrátit spotřebiteli finanční prostředky do 14 dnů od obdržení vráceného výrobku, a to stejným způsobem, jakým platil spotřebitel. Pokud spotřebitel platil například kartou, měl by mu prodejce peníze vrátit na tu samou kartu. Jiným způsobem, například prostřednictvím poukázky na další nákup, může prodejce peníze vrátit spotřebiteli pouze s jeho souhlasem.

Prodávající má povinnost vrátit částku včetně nákladů na dodání, kterou mu spotřebitel uhradil. Ze zákona dále vyplývá, že musí hradit i poštovné při vracení výrobku, ne však, pokud spotřebitele upozorní, že náklady na zpětné odeslání nehradí.

U dopravy je důležité, kdo má za balíček odpovědnost

„Prodejci často nabízejí již zaběhnuté způsoby vrácení, kdy sám prodejce zajistí přepravu od spotřebitele zpět k prodejci např. pomocí Zásilkovny, Balíkovny, PPL parcel shopu, kurýra apod. Spotřebitel zpravidla pouze dojde na výdejní místo přepravní společnosti, provozovateli sdělní kód poskytnutý prodejcem a je odesláno zpět,“ vysvětluje Kristýna Nováková.

„Výhodou přepravy objednané od podnikatele je, že spotřebitel ztrácí předáním výrobku přepravci odpovědnost za řádně doručený výrobek zpět prodejci. Pokud dojde k poškození výrobku při přepravě, přepravu objednával prodejce, tudíž případnou reklamaci přepravy bude řešit už pouze prodejce s přepravní společností,“ komentuje Kristýna Nováková z Rödl & Partner.

Jinak řečeno, pokud spotřebitel odesílá zboží přepravou, kterou si objednal sám, má vůči prodejci odpovědnost za řádně doručený výrobek. Pokud by v průběhu přepravy vzniklo poškození výrobku, musí případnou reklamaci přepravy řešit sám spotřebitel s přepravní společností.

Rödl & Partner

Rödl & Partner je mezinárodní poradenská kancelář, která se řadí k vedoucím poradenským společnostem na evropském trhu. Poskytuje služby ve všech oblastech podnikání; propojuje právní, daňové, auditorské, účetní a podnikové sféry poradenství. Kancelář je zastoupena ve všech významných průmyslových zemích světa. Silnou pozici si vybudovala především na trhu ve střední, východní a západní Evropě, v Asii i USA. Poradenský servis poskytuje více než 5 200 poradců ve 107 pobočkách v 50 zemích světa.

V České republice Rödl & Partner působí od roku 1991, pobočky má v Praze a Brně. Poradenský servis nabízí díky své síti více než 320 poradců v oborech právní poradenství, daňové poradenství, audit, business proces outsourcing a podnikové poradenství.

Je dvanáctinásobným držitelem prestižního ocenění Právnická firma roku v oboru daňového práva v letech 2012 až 2023.

Více informaci na: www.roedl.cz



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tipy a triky