Analýza: Zákazníci společnosti epet v minulém roce zvýšili spotřebu plynu o 10 procent, odběr elektřiny klesl na šestileté minimum. Češi hromadně přechází na fixované produkty

Společnost epet zaznamenala v minulém roce u svých zákazníků z řad domácností nárůst průměrné spotřeby plynu o 10 procent. Odběr elektřiny od roku 2022 ale stále klesá, v loňském roce byl dokonce nejnižší od roku 2019. Loni se také výrazně proměnila preference mezi fixovanými a nefixovanými tarify. Zatímco v minulých letech mezi českými domácnostmi převažoval zájem o produkty s nefixovanou cenou, v loňském roce se situace obrátila a tři čtvrtiny domácností volily smlouvy s fixací.

Spotřeba plynu zákazníků z řad domácností společnosti epet meziročně vzrostla. Po dvouletém poklesu se v roce 2024 zvýšila přibližně o 10 %. Domácnosti v loňském roce odebraly průměrně 1 305 metrů krychlových plynu, v roce 2023, kdy byla spotřeba v pětiletém horizontu na absolutním minimu, to bylo 1 192 m3.

Spotřebu plynu domácností ovlivňuje mnoho faktorů, samozřejmě počasí, ale i ceny produktů, ty vloni prošly mírnou korekcí. Našim zákazníkům jsme průběžně vloni oproti konci roku 2023 zlevnili dodávky plynu zhruba o 20 %. I přes stabilizaci trhu však spotřeba plynu nedosahuje takové výše jako v letech před konfliktem na Ukrajině. I naše průzkumy mezi českými spotřebiteli dokazují, že Češi se stále snaží energiemi šetřit komentuje výsledky analýzy Roman Šmíd, obchodní ředitel společnosti epet, která dodává elektřinu a plyn již 19 let a je jedničkou mezi alternativními dodavateli v objemu dodané energie.



V topné sezóně 2023-2024 vědomě energie šetřily tři čtvrtiny českých domácností. Přes 80 % plánovalo v úsporném chování pokračovat i v té letošní . Vychází to z průzkumu společnosti epet, mapujícího náladu a očekávání spotřebitelů ze začátku letošní topné sezóny. Sběr dat byl realizován prostřednictvím Českého národního panelu.

České domácnosti opět šetřily na elektřině

Textové pole: Spotřeba elektřiny od roku 2020 klesla o ¼. Po předloňském minimu v odběru plynu loni padl rekord v úsporách elektřiny. Meziročně klesla průměrná spotřeba elektřiny zákazníků z řad domácností společnosti epet zhruba o 5 % na 3,59 MWh. Oproti roku 2020, kdy svět zasáhla pandemie COVID-19 jde o více než čtvrtinový pokles.

Roste zájem o fixace

Domácnosti změnily své preference i v typech smluv na dodávky energií. Zatímco v letech 2022 a 2023 u zákazníků z řad domácností, které odebírají energie od společnosti epet, jednoznačně vedly nefixované produkty, v loňském roce se situace změnila a poměr mezi fixovanými a nefixovanými produkty se obrátil. Ještě v roce 2023, tedy když ještě platil vládní strop na ceny energií, odebírala energie s fixovaným produktem pouze necelá třetina domácností a 68 % volilo nefixované ceny, loni tomu bylo naopak.

Nejistota ohledně vývoje situace dodávek plynu a obavy, jaké to bude mít na ceny plynu i elektřiny situaci změnila. V loňském roce tak tvořily tři čtvrtiny smluv právě fixované produkty s jistou cenou. Nefixované smlouvy volila jen čtvrtina domácností.

„Zájem o fixované a nefixované produkty se mezi lety 2023 a 2024 opravdu výrazně proměnil. Rostoucí zájem o produkty s fixovanou cenou je markantní, nejžádanější je fixace na dva roky. Spotřebitelé chtějí mít v aktuální ekonomicky nejisté době jistotu alespoň u výdajů na energie, což je velice zdravý přístup. Na druhé straně je ale cítit napětí na straně dodavatelů, a to s ohledem na přetrvávající nejasnosti u vývoje cen emisních povolenek od roku 2027,“ dodává Roman Šmíd, obchodní ředitel společnosti epet.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tiskové zprávy