Zájem o dotace na fotovoltaiku skokově vzrostl. Největší je o soláry s chytrým řízením

V období prvního měsíce po spuštění nových podmínek v dotačním programu Nová zelená úsporám podala za své klienty společnost Schlieger více než 200 žádostí o dotace. “Největší zájem je o dotace na fotovoltaiky (FVE) kombinované s chytrým řízením. Zhruba 80 % žádostí je úspěšných a z těchto úspěšných už má zhruba polovina žadatelů finance na účtu,” říká Pavel Matějovič, výkonný ředitel společnosti Schlieger, která je v ČR jedničkou v počtu montáží FVE systémů na rodinné domy.
Žádosti o dotace na instalaci energetických opatření u rodinných domů v rámci nových podmínek dotačního programu Nová zelená úsporám Light lze podávat od 20. února 2025. “Přestože podmínky přitvrdily, naše první zkušenosti s programem jsou pozitivní. V počátečních telefonátech s klienty je to především o vysvětlování a propočtech. První týdny potvrdily, že návratnost investic je v případě úspěšné žádosti o dotaci na podporovaná energetická opatření, jako jsou solární elektrárny, tepelná čerpadla nebo zateplení, mezi 5-7 lety. Doba návratnosti se pak ještě zásadně zkracuje při použití chytrého řízení,” říká Pavel Matějovič. Mezi největší změny, na které nejsou někteří zájemci o dotace připraveni, patří limit maximálně dvou vlastněných nemovitostí a minimální doba trvalého bydliště po dobu 5 let po příjmu dotace. V praxi je tak nyní složitější získat dotace na fotovoltaický systém umístěný například na chatě nebo kdy dědictví bytu po babičce zvýší počet nemovitostí některého z členů domácnosti na tři a tím zabrání možnosti o dotaci požádat. “Naopak bezesporu pozitivní novinkou je vyplacení financí ještě před instalací. K vyplacení obvykle dojde do maximálně 30 dnů od schválení žádosti. I tak se docela často setkáváme s názorem, že je to příliš dlouhá doba. Realizace zahajujeme v řádu několika týdnů od uhrazení zálohové faktury. Nyní pracujeme na zhruba 70 domech, kde majitelé získali dotace již podle nových podmínek,” doplňuje Pavel Matějovič.
Nejvíce se zájem zvýšil o dotace na instalaci fotovoltaických elektráren s chytrým zařízením, a to zhruba o 50 %. V případě společnosti Schlieger se toto zařízení jmenuje Anna, je doplněné o umělou inteligenci a dokáže provoz zefektivnit až o 40 % oproti FVE bez chytrého řízení. “Zájem o chytré řízení roste kontinuálně v řádech desítek procent každý měsíc. Důvod je jasný: zákazník má šanci si “sáhnout” na částku, která mu toto zařízení pokryje a zároveň ví, že mu šetří nemalé peníze. Umělá inteligence v naší Anně poskytuje širší kontrolu nad tím, jak svou vyrobenou energii zákazník využívá, optimalizuje čas, kdy prodávat přebytečnou energii zpět do sítě a predikuje počasí i ceny elektřiny. Anna ušetří optimalizací hospodaření s elektřinou reálně desítky tisíc korun ročně,” vysvětluje Pavel Matějovič.
Zájem se zvýšil ale i u ostatních dotačních titulů. Rychle jde nahoru především zájem o zateplení, u něhož si lidé na nové podmínky dotací, ale i kombinační bonusy teprve zvykají. “Zhruba 15-20 % všech námi podaných žádostí nějakým způsobem obsahuje i zateplení. To je veliká změna. My jsme se na ni chystali celý loňský rok a máme k dispozici vlastní “zateplovací” týmy, takže jsme zájemcům v případě kombinace zateplení a FVE schopni dodávat komplexní službu. Ukazuje se, že lidé preferují komplexní dodávku od jedné společnosti a nechtějí kombinovat více dodavatelů dohromady,” říká výkonný ředitel společnosti Schlieger Pavel Matějovič. Zhruba o 15 % vyšší zájem zaznamenaly také výměny neekologických zdrojů vytápění za tepelná čerpadla.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tiskové zprávy
- Zahájení výstavby rezidenčního projektu Central Point Kladno
- Data jako nové zlato: Jak proptech platformy mění rozhodování developerů i správců nemovitostí
- S příchodem jara se probudilo i sdílení elektřiny: V březnu Češi nasdíleli rekordní množství
- Klienti Upvest mají možnost participace na mezaninovém úvěru pro projekt Čtvrť Pod Hády
- Při výběru hobby zboží hraje klíčovou roli šíře sortimentu a možnost servisu. Cena je až na třetím místě, ukazuje průzkum